lördag 12 januari 2013

Bland tårtor, kakor och bullar del 1

Jag är en sann kondisråtta. Jag erkänner, jag älskar verkligen att hänga på konditori! Det här med att besöka ett konditori, att kliva in i en lokal som har rätt atmosfär; insupa konditoridofterna och låta sig överösas av ett kladdigt, färggrant, fluffigt, sött, konstnärligt överdåd av kaffebröd gör mig glad helt enkelt. Att få sitta ner en stund tillsammans med en likasinnad eller bara sitta själv och njuta godsakerna - det kan göra en hel dag. Jag har insett att jag har en del rekommendationer (och foton!) på ställen värda ett besök och får nog dela upp mina tips på flera inlägg.
Enligt vissa livsinriktningar bör man inte uppmana till frosseri, å andra sidan bekänner jag mig inte till dylika livsinriktningar. Här ska njutas! Gärna ofta! En rosett på tillvaron!   
I dag har jag ett par på lut. 

NÄRKE
Vid Vätterns norra skärgård ligger Askersund, Närke. Här finns ett café som heter Café Garvaregården som dessutom har ett Bed & Breakfast i samma fastighet. Caféet ligger alldeles nära hamnen i Askersund och lär vara en av Askersunds äldre fastigheter. 


Café Garvaregården, Askersund

Caférummen är inredda i gammaldags stil och har en 
hög mysfaktor. 



 För att komma in på caféet går man in på en 
innergård belagd med kullersten och
gångplattor,
 rikligt bevuxen med frodiga växter och pryds
 av en fiskdamm. 




 VÄSTMANLAND
Nästa ställe heter Borgåsunds Hamncafé och ligger inte långt ifrån Strömsholms Djursjukhus i Västmanland. Detta är en säsongsöppet liten pärla, belägen vid en liten hamn. I den gamla brovaktarstugan förser man sig med antingen lättlunch eller godsak med tillbehör. Helst bör man sitta ute vid caféborden under trädens svalka en varm sommardag, kanske vill man ta ett dopp i sjön vid någon av de närliggande badplatserna.




Om tidsplanen och äventyrligheten tillråder kan man även passa på att besöka det närliggande Strömsholms slott. Slottet ligger vackert bland ekdungar och hästhagar.

 Strömsholms slott


Ett måste för den som är någorlunda historieintresserad är Hornåsens gravfält som ligger synligt längs väg 252 till/från Borgåsund och Strömsholm. Västmanlands största gravfält med gravar från bronsålder till sen järnålder. Imponerande rösen, stensättningar och gravhögar som idag har en vidunderlig utsikt över ett flackt jordbrukarlandskap - det som en gång i tiden var täckt av vatten och utgjorde vattenfarleder för de nu hädangågna, begravda människorna på platsen. 




Med eller utan bullars hjälp kommer vi alla hit till slut i alla fall. Må vi njuta under tiden vi reser.

1 kommentar:

  1. Charmigt värre.
    Åker dit till sommaren.
    Anita G

    SvaraRadera