onsdag 30 januari 2013

Kaffe och jävlar anamma

I det tidigare inlägget "Skrapa, slipa, måla och ... sy lite", syntes ett lapptäcke som jag lovade visa lite närmre.

 
Lapptäcket i sovalkoven på lantstället, dubbelvikt
för att passa den smalare sänge än den avsedda dubbelsängen 
det gjordes till från början

Ibland drabbas även jag av en släng av tur-sleven för jag hittade faktiskt några bilder på täcket från när jag höll på att sy det; själva täcket ligger ju på lantstället långt borta, annars hade man ju kunnat anse att det vore enklare att klämma ett kort på det här och nu.  

 
 Ett av blocken i täcket, fotat med blixt

 Jag hade en samling antika lakan som låg och skräpade och jag skar till dem till delarna till täcket och färgade sedan dessa i kaffe. Att färga tyg i kaffe är en fantastisk metod för att åstadkomma ett gammaldags, flammigt intryck. Det här gäller naturligtvis för tygprojekt man inte planerar att kasta i tvättmaskinen efteråt; och därför passade det bra då jag skulle göra ett täcke modell större (som aldrig kommer att komma i närheten av en tvättmaskin). 
 
 Block fotat utan blixt (bården synlig i nederkant)

Ett antal block som detta ovan samt ett antal kaffefärgade lakansstripes byggde upp täcket som blev så här:



Täcket blev riktigt lyckat, jag kviltade bården (den beige tyget med blå duttar på) på maskin men valde att kvilta täcket innanför bården för hand. Detta var ett val jag kom att ångra omgående... att kvilta genom två lager tyg (och ett lager vadd) varav det ena består av lakansväv (dessutom äldre, väldigt tät, tjock och fin kvalitét) för hand, lämpar sig INTE för detta. För den som överhuvudtaget närmar sig den tanken - ta mitt ord. Gör det inte! Många kraftuttryck finns troligen insydda och lagrade i täcket... (Hej Envishet!)
 
 Långt om länge - täcket belv färdigt. Till slut. Det andra 
täcket tv fick således ligga i sin egen överflöd och 
titta på, ihopvikt.

1 kommentar: