tisdag 29 januari 2013

Skattgömmor

Lite skojigt kan man ha fast det är en vanlig tisdag i Januari. Eller kanske just därför, för att det just är en slaskig, grå, vardagstisdag. 
Jag bestämde mig för att göra s.k pocket pie molds fyllda med smultron och hallon.

Frostiga bär från frysen

Ett gäng smultron fick sällskapa med ett gäng hallon och de fick tina tillsammans under dagen.   
Sen tog jag fram en liten suverän manick som heter "pocket pie mold" köpte jag för länge sedan på köksattiraljkedjan Williams-Sonoma (favoritbutik för övrigt) och ser ut såhär:



Pocket Pie Mold
bild lånad från 
www.crateandbarrel.com

Dessa formar finns att beställa från olika ställen; t.ex. från Crate and Barrel och Williams-Sonoma:

www.crateandbarrel.com
www.williams-sonoma.com

Kanske finns de även i Sverige..? Eller så kan man ju göra varianter själv förstås. 

Här är degen utkavlad 

Jag använde en vanlig enkel pajdeg (typ smör, mjöl, vatten och socker) för söta rätter som jag sedan stansade ut formarna av med hjälp av min "pocket pie mold"/pajform. På bilden syns en övre utsansad form med ett litet "ventilationshål" i - den lilla degbiten tar man bort för att låta ångan pysa ut genom under gräddningen. 
I botten av pajformen la jag sen en hel, utstansad degbit och penslade kanterna med vispat ägg (=klistret för att fästa övre degformen). I botten på degformen öste jag ner en klick av fyllningen; i mitt fall hade jag rört ihop smultron och hallon med socker. Sedan la jag på "locket", d.v.s den övre utstansade degformen med hålet: 


 Med hjälp av pajformen kunde jag sedan klämma till kanterna och försluta skattgömman. Pocket-pajerna fick sedan stå i frysen en ca 20 minuter för att bli riktigt nedkylda innan gräddning (= ger spröd och god pajdeg). 
Jag fick så mycket pajdeg över att min bärfyllning inte räckte till den sista lilla pajen. Då tog jag ett äpple som jag hackade lite bitar av och la ner i pajskalen istället, slängde över lite socker och kanel:


När pajerna stått i frysen en stund penslade jag pajerna med vispat ägg och strödde över lite socker innan jag gräddade dem i ca 20 minuter. 

Pocket Pies med smultron och hallon efter gräddningen

Det "svarta fåret" med äpplen, socker och kanel

Joodå, vi åt middag före pajerna faktiskt. Här är en snabb rapport: jag skar upp grillad kyckling som fick fräsa ihop lite kort med hackad bacon och vitlöksklyftor (matlagning utan vitlök går ju inte). Över detta hällde jag grädde, kryddor och även färska spenatblad som jag rev i mindre bitar och fick sjuda med en stund:


Kycklingsåsen serverades med pasta

 Hur blev pajerna då...? Jodå, det var inte fel på dem någonstans...! 

1 kommentar: