måndag 28 januari 2013

Husbyggen

Jag är lite glad åt dagar som denna då vädret visserligen är "varmt", från förra veckans -21 har vi nu +1 ute (kroppsbarometern bryter ihop fullständigt av de plötsliga väderomslagen): jag känner mig inte alls tvungen över att gå ut mer än nödvändigt. Slask och modd upp till knäna. En kvinna i provhytten bredvid min i klädbutiken nästan grät inför väninnan när hon berättade att "dumma långtradaren minsann hade stängt ner henne med snöslask ända upp i ansiktet... vad hade han där att göra och kunde han inte ha stannat för fotgängare ... och vad tänkte han med....?!"
Jag bet mig i läppen men undrade i mitt stilla sinne vad hon själv använde för verktyg när det kom till att tänka. Mycket får man liksom stå ut med i detta klimat och inte bara soldränkta, glittrande snödrivor och vackra snödränkta granar att beundra. När man väljer att förlägga sin promenad längs stadens mest tungt trafikerade genomfartstleder genom ett industriområde....?
Med andra ord; vissa dagar är extra bra att hålla sig inne för då får man en massa andra saker gjorda! Som att sy till exempel. 

En syväninna var lite nyfiken på något/några av mina pågående syprojekt så här kommer en kort redogörelse.
För flera år sedan gjorde jag en gigantiskt täcke med rutor och hus. Detta täcke blev kvar i USA (när vi flyttade tillbaka till Sverige) hos kära väninnan som ansåg sig behöva detta, men i och med att täcket försvann från mig blev saknaden för stor. Så jag satte igång med att göra ett nytt för ett tag sedan, efter samma mönster. Nu är själva täcket klart men jag håller på att kvilta det. I och med att jag helst gärna håller mig till handkviltning  är detta ett moment som tar tid... 

Mitt nya hustäcke under tillverkning

 Som vanligt använder jag tunn, ekologisk bomullsvadd som fyllning, en favorit.  I nuläget sitter täcket uppspänt i min quiltbåge som jag använder när jag handkviltar stora täcken. När täcket är helt klart kanske jag kommer ihåg att dokumentera det igen...
Det här med hus är lite återkommande för mig (som många väl vet om!). Under boendet i USA var jag medlem i en amerikansk quiltförening som träffades regelbundet. Vid ett tillfälle fick medlemmarna frivilligt deltaga i ett projekt där alla fick bidraga med ett hus, fritt valt, dock skulle man hålla sig till bestämda mått för att det så småningom skulle kunna sammanställas till ett stort täcke. Det var jätteroligt och alla husen som kom in var otroligt varierande. Mitt bidrag kändes ganska förutsägbart men väldigt gångbart; jag använde en bild från internet som förlaga och valde att ta fram det mest svenska i mig: den klassiska, svenska röda stugan med vita knutar: 


Under arbetets gång kände jag att husets vinkel gav mig mer problem än nöje (det var ett rent h**vete i klartext) men jag kunde liksom inte... ge upp (tack Envisheten, igen!). Dessutom en hel del handsyende med alla applikationer. Men, det blev som det blev och mitt hus mottogs med stor förtjusning i klubben med ett utrop "OH!! The Danish flag ....right??" 
Jaja,  jag kan faktiskt inte heller alla länders flaggor...

 Några av de andra husen

 Allt ifrån indiantält, dass till ... 
 
 ...riddarborgar



Täcket i sin helhet efter färdigställandet

Många hus har det blivit genom åren (och fotobanken är rikligen försedd med dokumentation) men jag tror det räcker för detta inlägg....?

3 kommentarer:

  1. Någonting för fastighetsmäklaren att ta efter.
    Fin reklamidè.Vackra hus.
    Booli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för snälla ord, det är kul med hus! /livsnjutaren

      Radera
  2. Vackert,nytt för mig.
    Framtidsidè.
    Madde

    SvaraRadera