onsdag 16 januari 2013

Bland tårtor, kakor och bullar del 2




Den som har vägarna förbi och känner behovet av att ta en java eller liknande bör besöka ett annat favoritkonditori; Tingsgården Café i Eskilstuna. Här kan krävan bli tillfredsställd; förutom lättluncher finns ständigt nybakade, oanständigt goda bullar, citronmarängpaj, kladdkakor för att inte tala om flaggskeppet...:
MARÄNGRULLEN! Denna är näst intill onödigt god och tragiskt lätt att föräta sig på p.g.a sin luftiga marängbas. 
Föreställ er; en gigantiskt margängyta som täckts av ett generöst lager vispgrädde och som sedan förhärligats med strängar av färska hallon. Detta rullas sedan ihop till världens godaste rulltårta:

 
Här syns dock bara utsidan av skapelsen. På caféet köper man bitar av rullen men om man har behov av hela rullen kan man köpa det också, som här ovan (det har hänt mig mer än en gång). 
Det här med bär i bakverk är ju kul och fräscht. Själv har jag med stor framgång gjort lite andra varianter på sistone (se nedan): denna sommar var som den förra, väldigt smultronrik. Eller så var det bara jag som äntligen fick utdelning på min beskärda del av turen; jag hittade himla mycket smultron. Ännu finns ett rejält lager infrysta smultron kvar, redo att saliggöra dreglande käftar.

Jag fryser in smultronen på en plåt innan jag lägger dem i 
fryspåsar; på så sätt mosas de inte utan behåller sin form.  

Här är en smultrontårta med vispgrädde och gelé som  jag 
gjorde för en tid sedan.
 
Här är en smultronpaj under konstruktion. 
 
 Samma paj efter gräddning.
 
 Ytterligare en smultronpaj som passerat ugnen.

Nehej, det här inlägget var inte bra för varken karaktären eller moralen så här dags på dygnet...! Jag lägger ner för dagen.

2 kommentarer: